© MK Apolo
 

 

 

Vyberte rok:

 

 Scale Modelworld Telford 2010, Anglie (10. - 16. listopadu 2010):

Jako první člen našeho klubu Apolo Kopřivnice jsem se zúčastnil mezinárodního neoficiálního mistrovství světa a výstavy SMW Telford 2010. Nejen jako běžný účastník, ale jako reprezentant SMČR, protože jsem vyhrál na Mistrovství ČR v Brně. Doprava byla zajištěná jako zájezd cestovní kanceláře PP Tourist. Vyjížděli jsme v počtu zhruba čtyřiceti lidí 10. listopadu z Prahy - Zličína. První krátká zastávka byla v Plzni, kde jsme přibrali další účastníky zájezdu a další, větší přestávka byla na hraničním přechodu Rozvadov, kde přibylo asi dalších osm členů z KPM Mariánské Lázně. Cesta vedla přes Německo, Belgii a Francii, kde jsme se v Calais nalodili na trajekt. V autobuse panovala velmi příjemná nálada, většinou jsme se bavili, jenom pár jedinců spalo. Na pasové kontrole v přístavu mě čekalo nemilé překvapení, kdy jsem se musel podrobit skoro výslechu, proč jedu do Anglie a čelit podobným dotěrným otázkám, naštěstí či spíše naneštěstí jsem nebyl sám - stejný osud potkal i Honzu Matějku, který to měl snad ještě horší. Nakonec vše dopadlo dobře a mohli jsme pokračovat v jízdě na trajekt. Plavba trajektem trvá povětšinou hodinu a půl, ale tentokrát trvala bezmála 3,5 hodiny. Protože moře bylo velmi rozbouřené a tak trajekt se houpal ze strany na stranu, někteří členové výpravy usnuli, další se snažili usnout a pár odvážných vyzkoušelo „medicínu“ od Borise Bednára. Po hodině a půl to došlo tak daleko, že se nedalo chodit po chodbách. Nakonec ale vše dobře dopadlo a se zpožděním jsme bezpečně zakotvili v přístavu Dover v Anglii, kde se nám naskytl výhled na Doverské útesy. Potom jsme pokračovali do leteckého muzea v Duxfordu, kam jsme přijeli v 7 ráno, ale protože otevírali v 10 hodin, měli jsme čas se projít po okolí. Potom následovala prohlídka největšího leteckého muzea v Anglii - Duxfordu. Je to úžasné muzeum, k vidění byly vskutku skvostné kousky - například: Short Sunderland, BAC Concorde, TSR-2, Avro Vulcan, HP Victor, B-52, B-24 Liberator, SR-71 Blackbird a další skvosty. Po prohlídce jsme jeli do hotelu Britania na předměstí Birminghamu, kde jsme potkali další české modeláře. Ráno jsme se konečně vydali na soutěž. Cesta nám trvala asi hodinu a půl, protože jsme uvízli v koloně. Po umístění modelů na stůl jsme se šli podívat po prodejcích, u kterých nechybělo nic. Byla možnost nakoupit jak starožitné modely, tak horké novinky. Nakonec neodolal nikdo, a každý si něco koupil. Modely na soutěži byly vidět rozličné kvality, od mistrovských kousků až po méně povedené. Byly k vidění modely, které byly pokládané za nepostavitelné. V neděli jsme se ráno jeli podívat do leteckého muzea v Cosfordu, kde byly také k vidění unikáty. Potom jsme se vrátili zpátky na soutěž, kde jsme šli na vyhlášení výsledků. Vyhlášení trvalo zhruba dvě hodiny, přeci jen, vyhlásit zhruba 85 kategorií a 80 speciálních cen dá zabrat. Nakonec jsem se umístil dobře: získal jsem 1. a 2. místo + 2x commended v juniorech, cenu za nejlepší švýcarský letoun, cenu nakladatelství 4+ za obtisky z jejich produkce, cenu pana Hannanta a cenu Superscale. Po sbalení modelů jsme se vydali směr hotel Novotel v Londýně. Večer jsme měli volno, tak jsem se s Honzou Matějkou a Markem Příhodou vydali směr letiště Londýn - Heathrow. Vzlétaly mašiny u nás často nevídané, například dopravní Boeingy 747 a 777, Airbusy A340. Poslední den jsme měli naplánovaná rozchod po Londýně. Přidal jsem se do skupinky, která směřovala k leteckému muzeu v Hendonu, po prohlídce jsme zamířili do obchodu Hannants a potom jsme se prošli po Londýnu, zhlédli jsme Imperial War Muzeum, sídlo Parlamentu, London Eye, Big Ben a nakonec jsme dorazili na Trafalgarské náměsti, kde jsme měli sraz a odjezd zpět domů. Cesta domů už probíhala bez problému, plavba byla klidná. Až na drobnou kolizi s osobním automobilem v Belgii. Nakonec jsme zase měli zastávku na Rozvadově, kde nás opustila výprava z KPM Mariánské Lázně a cestu jsme zakončili v Praze na Zličíně. Vyndali jsme věci z narvaného nákladového prostoru a vydali se do svých domovů. Jak to vše zhodnotit? Určitě bych celý výlet hodnotil na 1*. A pokud bude možnost tak příští rok se budu účastnit znovu a doufám, že nebudu sám. Toto je jedna z věcí, která se musí zažít, žádné fotky nebo vyprávění vám tu atmosféru nevykreslí.  (zapsal a nafotil Jan Petr)

Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 

 35. Prostějovská "72", Prostějov (9. října 2010):

Na letošní podzim připadlo konání už 35.ročníku (!!!) Prostějovské dvaasedmdesátiny. V loňském ruce se nám na této soutěži dařilo, tak jsme si řekli, že letos úspěch ještě zvětšíme a podařilo se. Na soutěž vyrazily dva vozy. V prvním Jarda a Danek Hruškovští, Libor Špůrek, Ondra Škarka a Petr Koliba. Druhou posádku tvořili Dušan a Tomáš Ritzovi, Pavel Šenk, Honza Petr a Kuba Sumbal. Přes valící se kotouče podzimních mlh jsme se bez problémů a navigačních omylů dostali včas na místo konání do Domu služeb v Prostějově – Vrahovicích. Kromě soutěžících na soutěži nechyběli ani prodejci, diváci a dobrá nálada. Při konečném vyhlašování výsledků se nám ta naše ještě zlepšila. Jen v jedné kategorii jsme nezískali cenné kovy a to jen z důvodu, že jsme v ní neměli přihlášený žádný model. Honza Petr tradičně posbíral nejvíce cen. Při vyhlašování se pořadatelé z MK Minerva Prostějov tvářili, že je to ani nijak nepřekvapuje. Je to už pravidlem. Pozadu nezůstali ani další – Pavel Šenk, Ondra Škarka, Dušan Ritz, Kuba Sumbal či Danek Hruškovský. O překvapení se postaral Komisař. Na loňském ročníku slíbil, že se polepší a přijede s modelem a slibu dostál. I přes noční předsoutěžní finiš získal dvě cenné trofeje – Cenu svazu letců pobočky Prostějov a stal se vítězem Memoriálu Jaroslava Zatloukala. Obě ceny jsou udělovány za letoun pilotovaný československými letci a oceněným modelem byla Avia B-33 "Kombajn". Díky této smršti cenných kovů i zvláštních ocenění jsme byli nejlepším klubem na soutěži. Nejen to, ale hlavně přátelská atmosféra nás láká na další ročníky této tradiční podzimní soutěže. Příští rok v Prostějově nashledanou! (zapsal a nafotil Petr Koliba)

 

 

 E-day 2010, Praha - Nové Butovice (18. - 19. září 2010):

Jak je již několik let pravidlem, třetí zářijový víkend patří E-day a Dni NATO. Tento rok jsem se zase účastnil E-day, který byl zároveň Mistrovstvím České republiky v plastikovém modelaření seniorů. Jak jsem již zmínil, E-day se koná ve stejný den jako Den NATO, proto byla účast našeho klubu slabá, účastnil se pouze Honza Petr a v neděli přijel i Roman Kresta. K vidění bylo zhruba 1500 modelů, včetně klubových expozic a SIGů. Během soutěže udělali pro pár zájemců exkurzi do Aera Vodochody, které jsme se neúčastnili. Prodejců bylo požehnaně a tak bylo možné sehnat cokoliv, na co jste si vzpomněli. Kvalita modelů byla lehce nadprůměrná, ale minulý ročník se mi zdál lepší. Součásti E-day byly ukázky RC kamionů, vrtulníků a lodí, které si získali velkou diváckou přízeň. Také se konal již oblíbený Kotel, s ředitelem firmy Eduard Ing. Vladimírem Šulcem a s šéfredaktorem modelářského časopisu Modelář Jindřichem Štěrbáčkem. Klub KPM Brno mělo svoje ukázky, jak umí modelařit. A jak jsme dopadli? Honza získal 1. místo za P-47D a Roman 4. na mistrovství za F-22 Raptor. Sečteno, podtrženo, pohodová soutěž, velká koncentrace známých, dobré nákupy a špatné světlo. (zapsal a nafotil Jan Petr)

Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 

 Den NATO 2010, Letiště Leoše Janáčka Ostrava - Mošnov (18.-19. září 2010):

Pro letošní ročník pořadatelé zopakovali loni vyzkoušený dvoudenní program. Vzhledem k tomu, že po oba dny panovalo hezké počasí, akci - podle pořadatelů - shlédlo cca 185000 diváků. To znamenalo dosti velkou tlačenici a občas byl opravdu problém pokoušet se fotit, obzvláště pozemní ukázky. Letecké ukázky probíhaly stejně jako loni částečně ve slunci a mimo výhled diváků. Vím, že se jedná o bezpečnost, ale stejně si postesknu – opravdu není možné létat ukázky jako na CIAFu v Hradci Králové nad přistávací dráhou, resp. na malém úhlu proti ní? Rozhodně bychom jako diváci byli spokojenější. Letošní ročník však neměl jen výše popsané pihy na kráse, ale i jeden neopakovatelný zážitek. Měli jsme možnost shlédnout na zemi i ve vzduchu legendární Hawker Hurricane. V sobotu vytvořil ve vzduchu neopakovatelnou formaci s Tornádem F.3 a v neděli s Gripenem a MiGem-29. Kluboví členové podpořili i sbírku na pokrytí letové ukázky Hurricanu zakoupením grafického listu. Kromě tohoto starého válečníka bylo možné na statice spatřit neméně elegantní konstrukci, Tatru T-101. Letoun sice není originál, ale 100% kopie, přesto se vedle Hurricane vyjímala více než elegantně. Většinu návštěvníku nejvíce zaujal strategický bombardér B-52. Osádka byla velmi vstřícná a kromě pilotní kabiny bylo možné nahlédnout do pumovnice a podvozkových šachet. Na ploše statické ukázky jej stále obklopovaly davy návštěvníku. Kromě něj jsme mohli vidět i Mirage 2000, F-16, F-15, Gripeny AČR v tygřím zbarvení, Su-22M-3K či An-26 spolu s CASA 295 a L-410T. V letu bylo možné vidět rumunský IAR-99, českého L-39, L-159 a Gripen, slovenský MiG-29, holandskou F-16 i maďarský Gripen. V dynamických ukázkách pozemní techniky byly tradičně nejhlučnější výstřely houfnic ShKH vz. 77 DANA. Kromě nich se předvedla obrněná vozidla Dingo II a Iveco, tanky Leopard I a T-72M4CZ i transportér BVP-2. Tradiční ukázkou byly zásahy police, včetně ukázek práce kynologů. Na ploše vyhrazené pro statickou ukázku techniky byla k vidění pestrá paleta nástaveb na podvozcích automobilů Tatra. Mezi nimi poutal největší pozornost střední nákladní automobil T810 v atraktivním maskování připomínajícím speciální oblek odstřelovačů "hejkal". V tomto provedení jej provozuje protiletadlové družstvo s kompletem RBS-70. Shrnutí celé akce? Až na davy návštěvníků a ne příliš vhodný prostor pro letové ukázky, se celá akce rozhodně vydařila a jsme zvědaví, jak bude vypadal následující ročník. Jakou lahůdku si na nás pořadatelé připraví? (zapsal a nafotil Petr Koliba)

Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 

 Morava Open 2010 - Letecký den, Olomouc - Neředín (11. září 2010):

Jen trocha povrchní historie. Tato soutěž se znovu konala po trochu delší odmlce - po dlouhých pěti letech. Soutěž letos probíhala velmi stylově a to v prostorech leteckého muzea v areálu Olomouckého civilního letiště, v části Neředín. Soutěž Morava Open byla jako jedna z částí doprovodného programu v rámci leteckého dne, který se konal v těsné blízkosti leteckého muzea. Co se týče leteckého dne, na něm bylo možné zhlédnout různá sportovní letadla a vrtulníky. Hlavním lákadlem byl přílet vojenského vrtulníku Mi-171Š. Ale zpět k samotné soutěži. Modelů nebylo mnoho, avšak kvalita se vyrovnala kvantitě. Málem bych zapomněl na naši klubovou výpravu. Jela jen jedna posádka a ta byla ve složení pan Kubáň a já. Pan Kubáň měl figurky jen na pouhé vystavování, ale já jsem měl přihlášené modely na ostré hodnocení. Když to hodně zkrátím, tak ve stručnosti řečeno, náš Kopřivnický klub mou zásluhou si odvezl 3. místo v kategorii letadla a ještě k tomu speciální cenu – stavebnici za jediné civilní letadlo (a ještě ke všemu kluzáka) v celé kategorii. Touto cestou bych chtěl moc poděkovat panu Kubáňovi za odvoz autem. (zapsal a nafotil Filip Černý)

 

 

 CIAF 2010, Hradec Králové (5. září 2010):

Po sobotním klubovém výjezdu do Zlína jsem se rozhodl, zpříjemnit si i neděli. Kolega z práce sháněl dalšího do auta, ať se mu vyplatí zajet do Hradce Králové na CIAF 2010. Neváhal jsem, dohodli jsme se a vyrazili. Cesta a zaparkování proběhlo v pohodě. Na letiště jsme dorazili jako jedni z prvních, mechanici pomalinku odplachtovávali stroje, diváci začínali přijíždět. Podařilo se mi nachomýtnout k přetahování slovenské MiG-29UBS a Mi-171 ze statické stojánky k předletové přípravě. Nakoukl jsem do útrob divákům přístupné Anduly An-2 (díky ochotě posádky jsem mohl nafotit i mini walkaroud). Hodina oficiálního začátku se blížila a našel jsem si místo proti stojánce akrobatické skupiny Breitling. To bylo se ukázalo jako prozíravé rozhodnutí. Díky němu jsem pojíždění strojů jako na dlani a mohl jsem sledovat zavěšování přídavných nádrží pod jejich Albíky i odlet domů. To ovšem předbíhám. Ve vzduchu jsme mohli vidět různé létající aparáty od Blériota 10 až po Jas-39 Gripen. Veliký dojem na mne udělalo vystoupení skupiny Breitling. Nádhera. Diváci jim v průběhu ukázky několikrát nadšeně tleskali. Za nimi ovšem nijak nezaostali ani Královští sokoli z Jordánska na Extrách, či Očovští bačovijá na Blanících. Hezkou dynamickou ukázku předvedli i piloti L-39MS a L-159A letectva AČR. O Migu-29AS a F-16 ani nemluvím. Černého Petra co se týče počasí si vytáhl display pilot Jas-39C – proti těžkým mraků jeho ukázka nevynikla. Letoun se díky kamufláži ztrácel. Kromě vojenských strojů se ve vzduchu objevily i dvě An-2. Na to, jaké to jsou poměrně korpulentní dámy v letech předvedly, že se umí i pěkně rozparádit. Vstřícný průlet a rozchod byl v jejich podání velmi zajímavý. Kromě letounů s pevným křídlem se představila i řada vrtulníků od Mi-2, přes Augustu, Sokola, Mi-171 a po Mi-24. Zkrátka až na malinkou dešťovou spršku v půlce programu organizátorům vše vyšlo na jedničku a jako divák jsem byl velmi spokojen.  (zapsal a nafotil Petr Koliba)

Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 

 Zlínkit 2010, Zlín (4. září 2010):

Jak už sám název akce napovídá, navštívili jsme akci, kterou hostilo „ševcovské“ město Zlín. Soutěž spojená s výstavou se konala v Domě kultury, který všichni kopřivničtí kluboví řidiči nalezli bez problémů. Celkem jsme jeli třemi vozy – Libor Špůrek s posádkou Jarda a Danek Hruškovský a Petr Koliba. Osádka dalšího vozu byla Pavel Šenk, Martin Glogar, Kuba Sumbal, Ondra Škarka a Honza Petr. Třetí stroj vezl Dušana Ritze, Toma Ritze, Milana Kubáně a Filipa Černého. Výprava to byla početná a modelů vezla dost. Většina z nás využila internetové registrace a po vyzvednutí registračních lístků, jsme modely doplnili soutěžní i výstavní kategorie. Mimo soutěž totiž probíhala výstavka letounů vyrobených pod značkou Zlín. Dvaasedmdesátin se sešlo dost, ovšem ve čtvrtkách pouze jeden Z-50M. (komisař i LoneStar se veřejně kají, že z „objektivně neobjektivních“ důvodů nestihli ty své a na příští ročník se určitě polepší). Přesně naopak tomu bylo v soutěžních kategoriích. Stoly se rychle zaplnily modely v kategorii letadel i pozemní techniky. Slabší to bylo s figurkami a bustami. Tam byla účast spíše komorní. Celkem se sešlo více než 350 modelů. Úspěšnou akci doplnily nákupy u prodejců, kteří na akci dorazili v hojném počtu a naplnili boční menší sál, kde pak proběhlo vyhlašování výsledků. Jak jsme dopadli? Nejúspěšnějším členem výpravy byl (opět!) Honza Petr. Bez ocenění nezůstali Pavel Šenk, Dušan Ritz, Milan Kubáň, Danek Hrušovský a Martin Pavlon. Zvláštní dík posíláme Víťovi Výmolovi, který se o kopřivnickou výpravu příkladně postaral, zavedl nás do výborné restaurace na oběd a pohostil výborným místím pivem Zlínský švec. Další ročník ZlínKitu se chystá na rok 2012 a my se na něj těšíme už teď. P.S: jako bonus si Danek Hruškovský přivezl přezdívku „Hračka“ vzniknuvší přeřeknutím pořadatele při vyhlašování výsledků žákovské kategorie. (zapsal Petr Koliba, nafotili Petr Koliba, Jan Petr a Pavel Šenk)

 

 
 

 PilsenKit 2010, Plzeň - areál střelnice Dukla (28. srpna 2010):

Stejně, jako minulý rok, se i letos poslední prázdninový modelářský víkend konala v plzeňském vojenském areálu Dukla soutěž PilsenKit. Letošního ročníku jsem se bohužel z našeho klubu zúčastnil pouze sám a doufám, že příští rok nás bude reprezentovat více členů. PilsenKit patří k jedné z nejlépe organizovaných soutěží u nás a tak tomu nebylo ani letos jinak. K vidění bylo bezmála 800 modelů, z nichž valná většina byly mistrovské kousky. Ale bohužel se mi zdálo, že bylo více techniky než letadel. Venku i přes nepříznivé počasí (kvůli tomu byl zrušen tradiční fotbálek) byly k vidění vozidla z druhé světové války, kolekce Land Roverů a nechyběla letecká ukázka drobného vrtulníku Robinson R-22 Beta II. Dále byly k vidění závody RC modelů aut a Jakub Vilingr měl svůj dlouhý workshop, skládající se ze tří částí. Peníze bylo možné utratit u prodejců, u kterých nechybělo nic, co by modelář mohl potřebovat. Nakonec bylo vyhlašování, kde jsem získal ocenění a potom už následovala cesta domů. A na závěr? Když zhodnotím celou akci tak určitě je třeba pochválit výbornou organizaci, dále velké množství prodejců, modelů a obrovský doprovodný program. Z těch horších věcí špatné osvětlení a neoficiální zahájení. Pokud to vyjde, tak příští rok určitě přijedu a snad nebudu sám. (zapsal a nafotil Jan Petr)

Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 
 

 Véškovské křédlo 2010, Vyškov u Brna (10. července 2010):

Letošní apolácká výprava na Veškovské křédlo byla slabá. Vyrazili pouze Hruškovští a Ritzovi. Z druhého konce státu ale dorazil také Jirka Jirman a potkali jsme také "Skřivana". Počasí bylo vpravdě letní, obloha vymetená, hic jaksepatří. Samozřejmě jsme také vezli modely, ačkoliv o ty na křédle až tolik nejde. Jde hlavně o setkání modelářů v působivé atmosféře leteckého muzea, kde je také připraveno posezení pod širým nebem s pivečkem, guláškem a jinými specialitami. Den mezi muzeálními exponáty plynul, odpoledne proběhlo výborně zrežírované vyhlášení výsledků (moc jsme se pobavili), dokonce jsme všichni dosáhli na nějaké ocenění, i když na křédlo MiGu 23 to letos nebylo. Vpodvečer proběhla beseda s bývalými piloty a také tradiční akce veverka. Áftrpárty a následného přenocování se však nikdo z nás nezúčastnil, ačkoliv to mohl být večer plný dobré nálady. Snad příště… (zapsal Dušan Ritz, nafotili Dušan Ritz a Jarda Hruškovský)

 

 

 Modellbrno 2010, Brno - výstaviště (26. června 2010):

Rok se s rokem sešel a nastal čas na největší a jednu z nejlepších akcí v České republice, na ModellBrno 2010. Letošní ročník se konaly velké změny, největší a tou nejdůležitější bylo nové místo konání. Už se nevystavovalo v pavilonu H, ale v novém a téměř 5x větším pavilonu B. Další velmi příjemnou změnou bylo osvětlení, které bylo všude rovnoměrné a příjemná byla i klimatizace. Další, již naší individuální změnou, byl odjezd, letos jsme odjížděli v pátečních odpoledních hodinách, abychom měli čas nachystat klubový stůl a popovídat s kolegy. V pátek vyrazilo 10 lidí (Jan Petr, Libor Špůrek, Petr Koliba, Pavel Šenk, Dušan Ritz se synem Tomášem, Jarda Hruškovský s Danem, Jirka Jan a Martin Glogar) a v sobotu ještě dorazil Roman Kresta a Milan Kubáň. Po oficiálním zahájení jsme zabrousili k prodejcům, kterých bylo přes osmdesát a bylo u nich vše, co se k modelaření potřebuje. Skoro každý si odvezl nějaký ten model nebo nářadí a peníze z peněženek rychle vymizely. Během dne také probíhaly různé workshopy a hlavně jediná férová modelářská soutěž, Drsňák roku. Letos jako minulý rok se účastnil Honza Petr a Roman Kresta, bohužel ani jeden z nich se neumístil.

Na stolech bylo celkem k vidění zhruba 3000 modelů, což je úctyhodné číslo. A valná většina z nich byly mistrovské kousky, takže nezávidím skupině rozhodčích, protože museli mít těžkou práci. Ke konci přišel čas na vyhlášení výsledků. Nejdřív se vyhlašovaly výsledky Mistrovství České republiky žáků a kadetů, kde se z našich mladých na 1. místě umístil Jan Petr v kategorii 1.c. Při vyhlašování výsledků ModellBrna 2010, byla slyšet jména už známých borců, např. Zdeňka Šebesty, Honzy Kopečáka, Martina Černého a Honzy Jezla, ale i jména našich členů se tam objevila. Ceny si odvezli Pavel Šenk, Dušan Ritz, Tomáš Ritz, Jiří Jan, Jan Petr, Martin Pavlon a Jakub Sumbal. Po vyhlášení jsme postupně sklidili naše modely, ceny a nakoupené věci. Rozloučili jsme se a jeli domů lepit a dělat další věci pro jiné nepochopitelné...

Zde by končilo obvyklé vzpomínání na hezky prožitou sobotu. Ano, jenže výlet do Brna byl pro posádku stroje Lonestara značně dobrodružný. Návrat by se dal nadepsat titulkem: „Balíček adrenalinových zážitku cestovní kanceláře Lone Star“. Ničeho zlého netuše, najeli jsme na dálnici a vyrazili směr Ostrava. Cesta ubíhala rychle a v pohodě až na nezvyklé zvuky, které přešly v defekt nejprve pravého zadního kola. Nevadí, máme přeci rezervu v kufru! Tak jsme vyložili modely, vyměnili kolo a letmý pohled na levé napověděl, že se možná dočkáme další nepříjemné příhody. Taky že ano. Těsně před sjezdem z dálnice na silnici Fulnek-Nový Jičín, praskla i levá pneumatika. A teď babo raď. Nezbývalo, než telefonovat o pomoc. Jenže originální "Lonestarovo Omega" kolo neměl doma nikdo, tak proběhly dva neúspěšné pokusy o náhradu jiným. Marná snaha. Nezbylo než vyslat předsedu Pavla pro jeho spolehlivou Felicii a přeložit věci do ní. Bez dalších problémů nás pak dovezla do Kopřivnice a Liborova záchranná operace odstaveného vozu pokračovala v neděli ráno. Letošní ModellBrno se našemu klubu nesmazatelně vrylo do paměti jednak perfektní organizací, obrovským počtem vynikajících modelů, výbornými klimatizovanými prostorami, množstvím prodejců, ale i dobrodružným návratem. Těšíme se, že nám příští rok pořadatelé uchystají podobně špičkovou akci a že si dá LoneStar auto do pořádku :-) (zapsal Jan Petr, doslov Petr Koliba, nafotili Jan Petr, Petr Koliba a Pavel Šenk)

Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 

 Balejkův pohár, Brumov-Bylnice (22. května 2010):

Tradiční soutěž v Brumově-Bylnici, zahrnující také Balejkův pohár a Memoriál Františka Louckého, se letos konala 22. května. Náš klub na ní nesměl chybět a proto za ohavného počasí vyrazila výprava čítající pět členů. Lonestar a já za dospěláky, Honza Petr, Ondra Škarka a Kuba Sumbal za omladinu a já jsem vezl taky Tomovy modely. Na místě samém bylo slunečno, dobrá nálada, klobásky, slivovička… a samozřejmě se soutěžilo. Modelů letadel se sešlo méně než loni, třeba v kategorii čtvrtek starších žáků byl přihlášen pouze Honza Petr s Airacobrou. Zato techniky bylo požehnaně a rozhodčí měli plné ruce práce, aby byl dodržen časový harmonogram a aby závěrečný ceremoniál proběhl podle plánu. Předávání cen se totiž zúčastnil také pplk. v. v. Alois Dubec, stejně jako v předchozích ročnících. A byla naše výprava úspěšná? Omladina skončila na bedně kompletně, nepřítomný Tomáš získal také ocenění. Neskromně musím podotknout, že bedna se nevyhnula ani mně a pohár Memoriálu Františka Louckého putoval s námi také. Při cestě nazpět nás na naší straně Beskyd uvítala průtrž mračen a příjemná zpráva o vítězství našich hokejistů nad Švédy. Příjemný den…  (zapsal Dušan Ritz, nafotil Jan Petr)

 

 

 Beskyd Model kit Show 2010, Kopřivnice (8. -9. května 2010):

Už po čtrnácté se letos konala v Kopřivnici květnová kitshow. Kdo ji očekával na tradičním místě v Kulturním domě, ten se zmýlil. Pořadatelské občanské sdružení se letos rozhodlo pro změnu a přemístilo výstavu do katolického domu. Na kolik se nápad osvědčil (spíše neosvědčil) mohli posoudit vystavovatelé i diváci. Před katolickým domem na parkovišti byla k vidění zajímavá výstavka techniky – OT Pandur z VOP Nový Jičín, nádherná Tatra T-87 z firmy Eccorra, T-34 alias „Ivanův osobák“ podle řidiče Ivan Kurečky, Kübelwagen, Tatra T-805, tatrovácký prototyp T-815-7L0R59 4x4, Liwa, doprovodné vozidlo Tomáše Tomečka z letošního Dakaru a dnes již velmi málo vídaná sanita T-613-SV, se kterou dorazili tatrováčtí hasiči. Uvnitř budovy byly všechny prostory vyplněny až k prasknutí. Na stolech bylo k vidění bezmála 750 modelů letadel, pozemní techniky, lodí, figur a bust. Vesměs se jednalo o velmi hezké a mnohdy ještě neokoukané kousky. Rozhodčí to měli letos hodně těžké, konkurence mezi modely byla veliká. Naši členové nezaostali za konkurencí a jejich jména se objevila ve většině vyhlášených kategorií na ohodnocených místech. Perličkou mezi vystavujícími byli modeláři ze Srbska. Letos byli v Kopřivnici poprvé. Letošní ročník je za námi a nezbývá než doufat, že se pořadatelé dohodnou a jubilejní patnáctý ročník bude zpět v osvědčených a rozsáhlejších prostorách Kulturního domu. (zapsal a nafotil Petr Koliba)

Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 

 Tomcat Trophy 2010, Frýdek-Místek (24. dubna 2010):

Tradiční jarní frýdeckomístecká soutěž se konala za krásného počasí. A tak jsme si hned začátek soutěže zpříjemnili krátkou vycházkou do obchůdku Tomcat, který je hlavním partnerem soutěže. Výběru modelů se tradičně nedalo odolat a tak jen málokdo se vracel z obchůdku s prázdnou. Takto ukojeni - protože nějakou krabičku si domů přece už odvezeme  jsme si prohlédli všechny soutěžní modely a také jsme pomohli kolegům s bodováním. Nutno říct, že kromě pár starších kousků byly k vidění i nové modely a navíc moc hezky zpracované. Jelikož naše výprava byla početná, podařilo se nám ukořistit i docela slušnou řádku ocenění. Na bednu dosáhli: Dušan Ritz, Tomáš Ritz, Jan Petr, Ondřej Škarka, Jakub Sumbal, Daniel Hruškovský a Pavel Šenk. Kromě jmenovaných medailistů výpravu doplnili Petr Koliba, Jaromír Hruškovský, Jiří Jan, Libor Špůrek a Miloš Völkl;, přičemž někteří nesoutěžili. Domů jsme se vrátili v pořádku a včas na to, abychom někteří stihli ještě zasadit něco brambor na zahrádce dřív, než se slunce k podvečeru sklonilo... (zapsal Pavel Šenk, nafotil Pavel Šenk a Dušan Ritz)

 

 

 Velikonoční Prostějov a Tovačov, Prostějov a Tovačov (3. dubna 2010):

Na letošní ročník si na nás pořadatelský klub připravil změnu místa konání. Z centra města přesunul akci zpět do Domu služeb ve Vrahovicích. Kopřivnické výpravě změna cíle nečinila potíže, protože jako pamětníci místo důvěrně známe. Dosti místopisu a zpět k soutěžnímu klání. Soutěžní sestava letos byla: Martin Glogar, Libor Špůrek a Danek Hruškovský spolu s Ondrou Škarkou. Své modely poslal i Honza Petr. Role navigátora a fotografa (čumila) jsem se ujal já, dalším fotografem byl Jarda Hruškovský. Žákovští členové klubu sbírali ve svých kategoriích cenu za cenou a Honza Petr získal i cenu firmy Eduard za pohlednou Airacobru. Zpestřením letošní Velikonoční soutěže byl chvályhodný počin firmy AZ-model – ta představila svou horkou novinku Zlin Z-50 v měřítku 1/48. Na soutěži byl k vidění slepený nenabarvený model z prototypových výlisků, výlisky i návrhy krabiček s markingem. Konečně se stavitelé čs. letadel v měřítku 1/48 dočkali tohoto akrobatického plnokrevníka!

Abychom nemarnili čas, kdy rozhodčí bodovali modely přihlášené do soutěže, zajeli jsme se podívat do nedalekého Tovačova na první ročník tamní modelářské výstavy. Nelitovali jsme! V tělocvičně byla k vidění spousta modelů a byly mezi nimi i vysloveně povedené, soutěžní, kousky. Kromě toho pořadatelé zajistil přistavení historické pozemní techniky reprezentované jeepy různých verzí i technikou bývalé ČSLA. Škoda jen, že nám nevyšel čas na návštěvu místního zámku. Snad příště. Letošní velikonoční sobota se vydařila a doufáme, že se i příští rok můžeme těšit na pokračování obou akcí. (zapsal a nafotil Petr Koliba)

 

 

 35. Oderský pohár, Odry (20. března 2010):

Pětatřicátý ročník oderské bodovačky letadel byl ve znamení MiGů. Přesněji řečeno modelu MiG-15 od Hobbybossu 1/72 všech verzí. Vloni se totiž při premiéře této stavebnice na našem trhu vyhlásil v Odrách takový "hec cup" o nejhezčího MiGa z krabičky, bez doplňků. Nutno říct, že ne všichni, kdož si MiGa vloni zakoupili a účast přislíbili, s ním také dorazili. Ať nechodíme kolem horké kaše, třeba já. Koupil jsem si po dvou z každé verze, ale ani jeden jsem nezačal stavět, natož, abych měl hotovo. Naštěstí ale někteří nezklamali a tak se MiGů patnáctek sešlo nakonec sedm, z toho jsme my dovezli čtyři (Komisař 1x, Randalf 2x, Lonestar 1x) - ale ani to nepomohlo a soutěž opanoval model čínského MiG-15bis Martina Husáka, který získal nejvíc hlasů a o fous předběhl krásné české bisko Michala Vypariny. V bodovačce dvaasedmám vévodil Jirka Krumnikl z Hranic s překrásnou Pragou E-241 (1. místo) a neskutečnou kovozávoďáckou Avií B-534, čtvrtky opanoval Josef Šimonek z Frýdku-Místku se Spadem (1.) a Dreideckerem (3.). Ve dvaasedmách jsem byl za Jirkou já (2., 3.) a ve čtvrtkách se mezi Pepovy modely vklínil Dušan Ritz se svým Corsairem (2.). V žákovské soutěži nejvíce cen urval náš Daniel Hruškovský, který opanoval jednu kategorii zcela a v druhé byl na bedně jednou. Už se těšíme na příští ročník a jsme zvědavi, jaký "hec cup" oderčáci vyhlásí na ročník spořadovým číslem 36. (zapsal Pavel Šenk, nafotil Dušan Ritz a Jaromír Hruškovský)

 

 

 VII. mezinárodní festival plast. modelů, Bytom - Polsko (27. - 28. února 2010):

Poslední únorový víkend patřil již 7. ročníku Mezinárodního festivalu plastikových modelů v Bytomi u našich severních sousedů. Na popud Milana Kubáně jsme vyrazili v sobotu, vezeni Romanem Krestou, směr Polsko v sestavě Milan Kubáň, Dušan a Tomáš Ritzovi. Každý vezl svou várku modelů, i když v případě Dušana a Toma to bylo jen po dvou kusech. Přes drobný zádrhel na cestě jsme dorazili na místo, vybalili modely a zahájili prohlídku vystavených exponátů. Nutno říci, že jich byla pěkná řádka a pořád přibývaly. Nakonec se jich sešlo, dle slov pořadatelů, cca 800 od 250 modelářů. Zkrátka bylo na co koukat. Odpoledne začala, vzhledem k úrovni modelů, náročná práce rozhodčích (soutěž probíhala systémem líbí – nelíbí) a my jsme vyrazili domů. V neděli řídil Ivan Kurečka, spolucestující Milan Kubáň. Dušan s Tomem jeli samostatně, dorazili na místo až na vyzvednutí modelů. Poté začalo vyhlášení výsledků a oficiální zakončení akce. Naše výprava se ukázala úspěšnou. Milan Kubáň získal 3 ocenění, Roman Kresta 2 ocenění a bodoval taky v pohárech EU, 3. místo v kategorii letadla 1/72. Dušan Ritz taky oceněn + speciální cena „nejlepší model letadla USA 1941-1945“. Akce se ukázala jako velmi zdařilá, bylo tam k vidění mnoho modelů, které se u nás na soutěžích neobjevují, přejme tedy organizátorům aby ve stejném duchu pokračovali i nadále. (zapsal Dušan Ritz, nafotili Dušan Ritz, Ivan Kurečka a Roman Kresta) Více fotografií z této akce najdete na http://apolokoprivnice.rajce.net

 

 

 O poháry SVČ Luna Příbor, Příbor (20. února 2010):

Rok se s rokem sešel a máme za sebou další ročník klání tradiční pohárové příborské soutěže. Je to pro náš klub takříkajíc sesterská soutěž, vždyť se koná v těsném sousedství Kopřivnice. Ale dosti místopisu. Jedná se o tradiční akci a jako takovou ji netřeba výrazně měnit. Opět proběhla v SVČ Luna Příbor, kde mají modeláři i celá soutěž výborné zázemí. Kromě vlastní soutěže zde proběhla díky Karlu Čvančarovi i prezentace novinek firem MPM, Special Hobby a Eduard. Stavitele letadel československého letectví určitě zaujal novinkový Spitfire Mk.Vc 1/48 ve zbarvení Čs. squadron z Velké Británie od Special Hobby nebo Fokker D.VII v témže měřítku a v kamufláži Československé republiky od Eduardu. Zpět k soutěži samotné, letos byly opět slušně obsazeny žákovské kategorie letadel, u pozemní techniky to bylo trošku slabší. A jak jsme se umístili? Musím napsat, že velmi dobře a to jak kluci z kroužku, tak z klubu. V mladších žácích 1.c získal za Corsaira F4U-4 velmi pěkné třetí místo David Hoďák. V žácích starších 1.c obsadil druhé a třetí místo Ondra Škarka (Sabre a Hurricane) a čtvrté místo Dan Hruškovský s Corsairem F4U-1. K kategorii 1.b sesbíral všechny ceny Honza Petr a současně se stal držitelem žákovského poháru. V kategorii seniorů 1.b vybojoval druhé místo Dušan Ritz se svým Corsairem. V bojové technice 2.b mladších žáku si pro první cenu šel Tomáš Ritz, ve starších žácích získal pěkné třetí místo Jakub Sumbal. V seniorské kategorii se o překvapení postaral Pavel Šenk, když do kategorie 2.b přihlásil japonské vznášedlo. Podobný "bojový dopravní prostředek" většina účastníků na soutěži ještě neviděla a díky jeho kvalitnímu zhotovení, bylo první místo určitě zasloužené. Výpravu kromě jmenovaných tvořili ještě Jirka Jan,Filip Černý, Libor Špůrek, Martin Glogar, Václav Langer, Miloš Völkl a Milan Kubáň. Soutěž byla celkově pohodová, takže se už teď těšíme na další ročník. (zapsal Petr Koliba, nafotili Pavel Šenk, Petr Koliba a Jaromír Huškovský)

 

 

 Veřejná soutěž, Havířov (30. ledna 2010):

Jako už tradičně, Havířov otevírá nový modelářský rok. Bohužel se zdá, že na soutěž jezdí rok od roku méně modelů, ale může to být i tím, že propagace soutěže není nijak velká, víceméně je problém se o ní dozvědět včas. Letos se od nás do Havířova vypravila jen jedna ze dvou plánovaných posádek. Z Kopřivnice jsme jeli čtyři; velitel zájezdu Jirka Jan a účastníci Dušan Ritz, Pavel Šenk a Filip Černý. Z opačné strany dorazil ještě Miloš Völkl. Do Havířova jezdíme vcelku rádi, protože jsme zaprvé po vánoční pauze docela nabuzení vidět nějaké nové modely a zadruhé mají v Havířově prodejnu MPM. Takže po zahájení soutěže jsme se sebrali a jeli do prodejny zjistit, co ještě nemáme - a že jsme neodjeli s prázdnou nemusíme snad dodávat. S prázdnou jsme neodjeli ani ze soutěže, kdy jsme posbírali 1. a 2. místo v 1.b, 3. místo v 1.c a 1. a 2. místo v 2.b; vše seniorské kategorie. Miloš navíc dovezl ukázat něco ze své "sbírky československo-japonského přátelství". V Havířově se nám líbilo, nezbývá si než přát, aby se havířovská veřejná soutěž opět dostala do povědomí okolních modelářů a byla více navštěvovaná, místní budou jistě rádi! (zapsal Pavel Šenk, nafotil Dušan Ritz)