AVIA CS-192: What if???

Během vývoje Me-262 došlo i na projektování dalších vývojových variant tohoto úspěšného letounu. Jednou z nich byla třímístná verze, která se však oficiálně dostala jen na rýsovací prkna projektantů a po provedených výpočtech byla vzhledem k velkému plošnému zatížení křídla zavržena ze strany vedení letectva jako neperspektivní.

Jak se nedávno ukázalo, projektanti však byli vytrvalí a s tichým souhlasem jejich šéfa W. Messerschmidta postavili prototyp na území tehdejšího Protektorátu. Protože se jednalo o velice riskantní akci a těsně před záletem došlo k prozrazení (co vše se u nás nevykecá), prototyp rozebrali a v bednách s pochybným popisem uskladnili v depozitáři nejmenované firmy, kdy úspěšně předpokládali, že se to v tom českém binci ztratí a později projekt dokončí.

Po únoru 1948 byla firma znárodněna a před zavedením ještě většího bordelu byla provedena důkladná inventarizace majetku, přičemž se narazilo na tyto bedny s prototypem. Za přísného utajení byl prototyp zprovozněn a posléze zalétán v červnu 1950. Poté byl zařazen do bezpečností letky, dostal označení CS-192 (jako vývojová varianta S-92 a také z důvodu utajení). Letoun byl ponechán v barvě kovu a typickými červenými doplňky a dostal inspirativní imatrikulaci OK-BIS. Létal bez předpokládané výzbroje a dosahoval rychlosti těsně pod 1000 km/h, čímž se stal ve své době našim nejrychlejším letadlem.

Avia CS-192 byla v rámci bezpečnostní letky používána převážně pohlaváry režimu k soukromým výletům, na „přátelské pracovní návštěvy“ ve spřátelených zemích a v neposlední řadě hlavně také k cestám do Moskvy na rychlé konzultace, resp. na kobereček k nejvyššímu.

Další osud letadla není znám.

Zatím...